Transport i relokacje maszyn budowlanych

Wbrew pozorom maszyny transportuje się dość często. Jednym z częstych powodów jest relokacja zakładu lub konieczność przeniesienia maszyn do innego oddziału firmy. Za każdym razem jest to skomplikowana operacja, bo transport maszyn nie może w znaczącym stopniu zakłócać ciągłości pracy firmy. Czasem też transportuje się maszyny z powodu rozszerzenia lub -przeciwnie – ograniczenia działalności firmy.

Organizując transport maszyn i planując załadunek musimy pamiętać o wymaganiach prawnych w krajach przewozu i dopuszczalnych parametrach transportu. W przypadku transportu maszyn przekraczających dopuszczalne przepisami wymiary, wybieramy przewoźnika, najlepiej takiego, który posiada odpowiednie doświadczenie i właściwe ubezpieczenie oraz odpowiedniej kategorii zezwolenia. W określonych przypadkach konieczne jest skorzystanie w trakcie transportu z pilota. Doświadczenie spedytora w tym wypadku jest nieocenione, ponieważ spedytor nie tylko ma dostęp do dużego grona sprawdzonych przewoźników,  ale  ma również niezbędną wiedzę specjalistyczną i doświadczenie w organizowaniu transportu maszyn i realizacji zleceń.

Organizując transport maszyn budowlanych czy maszyn rolniczych bardzo istotny jest dobór odpowiedniego samochodu ciężarowego do przewozu maszyny. Jak również sprawdzenie możliwości i warunków  w miejscach załadunku i rozładunku. Dobór właściwego środka transportu, w szczególności w przypadku specjalistycznego sprzętu, wymaga przeanalizowania trasy przewozu i specyfiki maszyny. Przy wyborze najbardziej optymalnego rozwiązania należy wziąć pod uwagę kilka czynników. Przede wszystkim rodzaj i typ maszyny, ciężar, wymiary. Kluczowe są obowiązujące przepisy w krajach załadunku i rozładunku, dopuszczalne wymiary i masa całkowitą pojazdów ciężarowych. W przypadku maszyn przekraczających dopuszczalne wymiary najlepszym rozwiązaniem jest transport maszyn niskopodwoziowy. 

Przewóz maszyn wymaga szczególnej uwagi i  wsparcia specjalizujących się w tym obszarze firm świadczących usługi spedycyjne i usługi transportowe.

Transport ciężkiego sprzętu budowlanego wymaga uwagi i przede wszystkim odpowiedniego przygotowania. Niektóre maszyny mogą się przemieszczać same – na kołach lub na gąsienicach, ale taki transport jest możliwy i opłacalny tylko na niewielkich dystansach. Kiedy trasy są dłuższe lub gdy sprzęt nie ma kół, trzeba go przewieźć na specjalnej przyczepie do transportu maszyn budowlanych. Podczas takiego przewozu najważniejsze jest poprawne załadowanie i zamocowanie maszyny. Sprzęty budowlane mocuje się na przyczepach transportujących przy użyciu specjalnych łańcuchów lub pasów transportowych i wykorzystuje dodatkowo kliny pod koła, a także blokady uniemożliwiające przemieszczanie się ładunku. Do załadunku maszyn budowlanych używa się różnego rodzaju wciągarki i HDS-y, ale sam transport wymaga czasami wykorzystania przyczepy niskopodwoziowej z odpowiednim najazdem. Trzeba koniecznie przestrzegać wszystkich przepisów bezpieczeństwa – sprawdzić rzeczywistą wagę maszyny i upewnić się, że nie będzie wywierała zbyt dużego nacisku na osie oraz umieścić ją na pojeździe tak, by nie wystawała dalej niż 2 metry za naczepę i dalej niż 0,5 metra przed naczepę.

Niektóre maszyny należy przed transportem rozmontować, co zmniejszy ich wymiary i ułatwi przewiezienie. Demontażowi może podlegać np. łyżka koparki, ale bez względu na rodzaj maszyny, w każdym przypadku zdemontowane elementy trzeba dodatkowo zabezpieczyć. Do samego transportu konieczne jest wykorzystanie pojazdu z certyfikatem i systemów mocowań z homologacją.

Przed transportem warto spisać stan techniczny maszyny oraz wszystkie wchodzące w jej skład części, które musiały zostać zdemontowane przed wyruszeniem w trasę. Trzeba również upewnić się, że wszystkie części zostały odpowiednio spakowane i zabezpieczone przed uszkodzeniem. Z racji faktu, że maszyny bywają bardzo ciężkie, a ich załadunek skomplikowany, warto postawić na doświadczonych przewoźników, którzy sprawnie zrealizują całe przedsięwzięcie.

Artykuł gościnny Relokacja maszyn https://www.suda.com.pl/ . Firma oferuje m.in:

Branża budowlana w Polsce

Branża budowlana w Polsce to wciąż jeszcze nie wyeksploatowany fragment rynku. Buduje się u nas dużo, a koszty są stosunkowo niższe niż jeszcze kilka lat temu. Inżynierzy budownictwa z reguły nie są ludźmi bez pracy, a inwestycje w naszym kraju napędzają szybki rozwój branży. Zarówno budownictwo przemysłowe, drogowe jak i to w skali mikro generuje miejsca pracy i sprawia że kierunki studiów z nim związane stają się coraz bardziej popularne.

Prawie połowa budynków mieszkalnych w Polsce to te z okresu PRL. Dodatkową grupę stanowią budynki postawione jeszcze w okresie II RP i wcześniej. Pozostała część to budownictwo współczesne.

W Polsce na przestrzeni ostatnich lat rozwój branży budowlanej przypomina sinusoidę, okresy spadku przeplatają się z okresami wzrostu liczby wznoszonych budynków.

Budownictwo przemysłowe w Polsce przechodziło słabszy okres szczególnie na początku obecnej dekady i u schyłku poprzedniej. Podobnie przedstawiała się sprawa z budownictwem indywidualnym. Jednak obecnie ten specyficzny sektor budownictwa jakim jest budownictwo przemysłowe notuje z roku na rok widoczną poprawę.

Łączna wartość inwestycji w budownictwie przemysłowym stale rośnie. Budownictwo przemysłowe obejmuje swym zakresem inwestycje związane z energetyka, budowę rurociągów, magazynów i innych budynków przemysłowych oraz fabryk. W ostatnich latach budownictwo przemysłowe odnotowało zarówno wzrost popytu, jak i wzrost podaży. Inwestorzy mają możliwość wyboru wykonawców spośród wielu wyspecjalizowanych przedsiębiorstw.

Dość niedomagający polski system fiskalny sprawia, że duża część inwestorów z branży budownictwa przemysłowego ucieka za granicę. Zjawisko jest powszechne i jeśli rząd krajowy nie będzie potrafił zatrzymać polskich inwestorów, kapitał będzie stale odpływał.

O przyszłości branży budowlanej mówi się jednym głosem: „nadejdzie spowolnienie.” Trudno określić, kiedy i na jaką skalę. Niektórzy już odczuwają pierwsze symptomy spowolnienia. Jednak to nieuniknione zahamowanie nie jest obarczone dużym niepokojem: „kryzys ma szansę wywrócić wszystko do góry nogami, a później może w końcu będzie dobrze.” Oceny bieżącej sytuacji na rynku budowlanym różnią się choćby z punktu widzenia realizacji inwestycji publicznych i prywatnych. Liderzy branży budowlanej najwyższe noty dla kondycji rynku wystawiają budownictwu infrastrukturalnemu, mieszkaniowemu oraz przemysłowemu.

Leave a comment

Your email address will not be published.


*